Величание пророка илии и избранный псалом. Полиелей с величанием святомy и избранным Псалмом
Богослужебные указания за 2 августа 2017 года
Среда. Пророка Илии́.
Прп. Авраа́мия, игумена Городе́цкого, Чу́хломского. Обре́тение мощей прмч. Афана́сия Бре́стского (службу зри 5 сентября).
Прав. Ааро́на первосвященника.
Типикон назначает шестеричную службу прор. Илии (Б), но, по благословению настоятеля, допускает совершение в честь святого всенощного бдения (А).
Календарные заметки:
На утрене величание: «Величаем тя, святый пророче Божий Илие́, и почитаем еже на колеснице огненней преславное восхождение твое».
Порядок чтений, согласно календарю: Утр. – Лк.4:22–30. Лит. – Прор.: Иак.5:10–20. Лк.4:22–30.
А. На великой вечерне «Блажен муж» – 1-й антифон.
На «Господи, воззвах» стихиры пророка, глас 1-й и глас 2-й – 8 (первые две стихиры – дважды). «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – догматик, глас тот же: «Кто Тебе не ублажи́т…».
Вход. Прокимен дня. Паримии пророка – 3.
На литии стихира храма и стихиры пророка, глас 4-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «О, нечести́ва царя́ повеле́ния!..», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Богоро́дице, Ты еси лоза́…» (см. Часослов, Богородичен 3-го часа).
На стиховне стихиры пророка, глас 8-й (со своими припевами). «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Творе́ц и Изба́витель…».
По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й (дважды), и «Богородице Дево…» (единожды).
На утрене на «Бог Господь» – тропарь пророка, глас 4-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Еже от ве́ка…».
Кафизмы 10-я и 11-я. Малые ектении. Седальны пророка (по дважды).
Полиелей. Величание пророка и избранный псалом. Седален пророка по полиелее, глас 8-й: «Прему́дрости яко рачи́тель…» (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же. Степенна – 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен пророка, глас 4-й: «Ты иере́й во век по чи́ну Мелхиседе́кову»51; стих: «Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́: седи́ одесну́ю Мене́, до́ндеже положу́ враги́ Твоя́ подно́жие ног Твои́х». Евангелие пророка. По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами святаго пророка Илии…». Стихира пророка, глас 4-й: «На о́гненней колесни́це…».
Каноны: Богородицы со ирмосом на 6 (ирмосы по дважды) и пророка (два канона) на 8.
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия «Отверзу уста моя…».
По 3-й песни – седален пророка, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.
По 9-й песни «Достойно есть» не поется. Светилен пророка. «Слава» – ин светилен пророка, «И ныне» – Богородичен Минеи.
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры пророка, глас 8-й и глас 1-й – 6. «Слава» – пророка, глас 8-й: «Проро́ков верхо́вники…», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Влады́чице, приими́…» (см. прил. 2-е, «В субботу утра»).
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й. «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Еже от ве́ка…».
На Литургии блаженны пророка, 1-го канона песнь 3-я – 4 (со ирмосом), и 2-го канона песнь 6-я – 4.
В храме Господском и Богородицы – тропарь храма, тропарь пророка. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь пророка. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий52 и причастен – пророка.
Апостол и Евангелие – пророка (рядовые чтения переносятся на четверг 21 июля).
Б. На вечерне кафизмы нет.
На «Господи, воззвах» стихиры пророка, глас 1-й и глас 2-й – 6. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 12 июля, в службе мчч. Прокла и Илария и прп. Михаила Малеина, на «Господи, воззвах»: «На Дре́ве Живо́т…»).
Входа нет. Прокимен дня.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 7-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 13 июля, в службе Собора Архангела Гавриила и прп. Стефана Савваита, на «Господи, воззвах»: «Всечи́стая яко ви́де…»).
По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й. «Слава, и ныне» – Крестобогородичен по гласу тропаря, от меньших: «Де́во Пренепоро́чная…».
На утрене на «Бог Господь» – тропарь пророка, глас 4-й (дважды). «Слава, и ныне» – Крестобогородичен по гласу тропаря, от меньших: «Де́во Пренепоро́чная…».
Кафизмы 10-я и 11-я. Малых ектений нет. Седальны Октоиха. Псалом 50-й.
Каноны: Октоиха 1-й со ирмосом, без мученичнов, на 4 (ирмосы единожды), 2-й на 4 и пророка на 6.
Примечание. В седмичные дни (кроме четверга), при совершении службы Октоиха в соединении со службой шестеричного или славословного святого, мученичны из 1-го канона Октоиха опускаются. В четверг 1-й канон Октоиха не содержит мученичнов.
Библейские песни «Господеви поем…».
Катавасия по 3-й, 6-й, 8-й и 9-й песнях – ирмосы канона Минеи.
По 3-й песни – седален пророка, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 12 июля, в службе мчч. Прокла и Илария и прп. Михаила Малеина, в седальнах по 3-й песни канона: «А́гнца, и Па́стыря…»).
По 6-й песни – кондак и икос пророка, глас 2-й.
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни поется «Достойно есть». Ексапостиларий Октоиха. «Слава» – светилен пророка, «И ныне» – Крестобогородичен Октоиха.
«Хвалите Господа с Небес…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры пророка, глас 8-й и глас 1-й – 6. «Слава» – пророка, глас 8-й: «Проро́ков верхо́вники…», «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 12 июля, в службе мчч. Прокла и Илария и прп. Михаила Малеина, на стиховне вечерни: «Ю́ница Нескве́рная…»).
«Тебе слава подобает…» не читается, но сразу чтец: «Слава Тебе, показавшему нам свет». Читается вседневное славословие.
На стиховне стихиры Октоиха, глас 7-й. «Слава» – пророка, глас 4-й: «На о́гненней колесни́це…» (см. в Минее, стихира по 50-м псалме), «И ныне» – Крестобогородичен, глас тот же (см., например, 14 июля, в службе ап. Акилы и мчч. Кирика и Иулитты, на стиховне утрени: «А́гнца и Па́стыря…»).
По Трисвятом – тропарь пророка, глас 4-й. «Слава, и ныне» – Крестобогородичен по гласу тропаря, от меньших: «Тя велича́ем, Богоро́дице, вопию́ще: Ты еси гора́…».
На часах – тропарь и кондак пророка.
На Литургии блаженны пророка, песнь 3-я – 4 (со ирмосом) и песнь 6-я – 4.
По входе – тропари и кондаки:
В храме Господском – тропарь дня: «Спаси, Господи…», тропарь пророка; кондак пророка. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – кондак дня: «Вознесыйся на Крест…».
В храме Богородицы – тропарь дня: «Спаси, Господи…», тропарь храма, тропарь пророка; кондак дня: «Вознесыйся на Крест…», кондак пророка. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь дня: «Спаси, Господи…», тропарь храма, тропарь пророка; кондак дня: «Вознесыйся на Крест…», кондак храма, кондак пророка. «Слава» – «Со святыми упокой…», «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Прокимен, аллилуиарий и причастен – дня и пророка.
Апостол и Евангелие – дня и пророка.
51 Так в Типиконе и в Апостоле, хотя в Минее: «Ты еси иерей во веки…».
52 Стих общего аллилуиария пророкам: «Свет возсия́ пра́веднику, и пра́вым се́рдцем весе́лие».
1. Благовестих правду в церкви велицей: истину и спасение Твое рех.
2. Уста праведнаго поучатся премудрости, и язык его возглаголет суд.
3. Правда Его пребывает в век века.
При пении избра́нного псалма в воскресные дни заключительное: «Слава, и ныне», «Аллилуия, аллилуия, аллилуия, слава Тебе, Боже» (трижды) не поется. Сразу после последнего стиха избранного псалма – величание и тропари воскресные: «Ангельский собор...».
«Ангельский собор...». Ипакои гласа. Седален святителей, глас 5-й: «Яко ца́рское украше́ние...» (см. по 1-м стихословии), ин седален святителей, глас 4-й: «Свети́льницы пресве́тлии...» (см. по 1-м стихословии), ин седален святителей, глас 3-й: «Столп был еси Це́ркве...» (см. по 2-м стихословии), ин седален святителей, глас 4-й: «Во цве́тнице писа́ний...» (см. по 2-м стихословии); седален святителей по полиелее, глас тот же: «Прему́дрии учи́телие...». «Слава» – ин седален святителей по полиелее, глас тот же: «Пра́зднует днесь Це́рковь...», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Предста́тельнице необори́мая...». Степенны и прокимен – гласа . Евангелие воскресное 2-е. «Воскресение Христово видевше...». По 50-м псалме: «Слава» – Триоди, глас 8-й: «Покая́ния отве́рзи ми две́ри...», «И ныне» – Богородичен Триоди, глас тот же: «На спасе́ния стези́...». Глас 6-й: «Помилуй мя, Боже...», и стихира Триоди, глас тот же: «Мно́жества соде́янных...» 9.
Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Богородицы (Октоиха) на 2, Триоди на 4 и святителей на 4.
Канон воскресен, глас 2.
Песнь 1
Ирмос: Во глубине́ постла́ иногда́ / фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла; / вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть, / препросла́вленный Госпо́дь, / сла́вно бо просла́вися.
Песнь 3
Ирмос: Процвела́ есть пусты́ня, я́ко крин, Го́споди, / язы́ческая неплодя́щая це́рковь, / прише́ствием Твои́м, / в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Песнь 4
Ирмос: Прише́л еси́ от Де́вы, не хода́тай, ни Ангел, / но Сам, Го́споди, вопло́щься, / и спасл еси́ всего́ мя челове́ка. / Тем зову́ Ти: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Песнь 5
Ирмос: Хода́тай Бо́гу и челове́ком был еси́, Христе́ Бо́же; / Тобо́ю, бо Влады́ко, к Светонача́льнику, Отцу́ Твоему́, / от но́щи неве́дения / приведе́ние и́мамы.
Песнь 6
Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся, / неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: / от тли Бо́же, мя возведи́.
Песнь 7
Ирмос: Богопроти́вное веле́ние / беззако́ннующаго мучи́теля / высо́к пла́мень вознесло́ есть; / Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, / Сый благослове́н и препросла́влен.
На Господи, воззвах: стихиры, глас 6. Подобен: Тридневен:
Постника доблемудраго,/ исповедника Христова,/ в годину гонений страдания приемшаго,/ восхвалим по долгу, вернии,/ преподобнаго отца (имярек ),/ молитвы его в помощь призывающе.
Духа Святаго плодов исполнен быв,/ благою надеждою обогатился еси/ и, о вечнем помышляя,/ страдания временная нивочтоже вменил еси, (имярек ).! Темже со дерзновением/ пред мучители Христа исповедал еси.
Дадеся ти благодать, преподобие отче (имярек )/ не токмо иноческия подвиги подъяти,/ но и во исповедании Христа ради пострадати,/ Емуже ныне тепле молися/ Церкви нашей даровати мир/ и душам нашим велию милость.
Слава, глас 8:
Преподобие отче исповедниче славне (имярек )/ ты все упование на Бога возложил еси/ и Той тя прослави во Царствии Небеснем,/ идеже со сродники нашими,/ новомученики и исповедники Российскими,/ верою, надеждею и любовию Ему угодившими,/ прославляеши Отца и Сына и Святаго Духа/ Троицу Единосущную и Нераздельную.
И ныне, Богородичен : Царь Небесный: Вход. Прокимен дне. Чтения три преподобническая.
(главы 5 × 6):
Праведницы во веки живут, и в Господе мзда их, и попечение их у Вышняго./ Сего ради приимут Царствие благолепия, и венец доброты от руки Господни,/ зане десницею покрыет я, и мышцею защитит их./ Приимет всеоружие рвение свое, и вооружит тварь в месть врагом./ Облечется в броня правды, и возложит шлем, суд нелицемерен./ Приимет щит непобедимый преподобие./ Поострит же напрасный гнев во оружие;/ споборет же с ним мир на безумныя./ Пойдут праволучныя стрелы молниины,/ и яко от благокругла лука облаков, на намерение полетят./ И от каменометныя ярости исполнь падут грады,/ вознегодует на них вода морская, реки же потопят я нагло./ Сопротив станет им Дух Силы, и яко вихор развеет их,/ и опустошит всю землю беззаконие, и злодейство превратит престолы сильных./ Слышите убо, царие, и разумейте, навыкните, судии концев земли./ Внушите, держащии множества, и гордящиися о народех язык,/ яко дана есть от Господа держава вам, и сила от Вышняго.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 3):
Праведных души в руце Божией, и не прикоснется им мука./ Непщевани быша во очесех безумных умрети, и вменися озлобление исход их./ И еже от нас шествие сокрушение, они же суть в мире./ Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено./ И вмале наказани бывше, великими благодетельствовани будут,/ яко Бог искуси я, и обрете их достойны Себе./ Яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я./ И во время посещения их возсияют и яко искры по стеблию потекут./ Судят языком, и обладают людьми, и воцарится Господь в них во веки./ Надеющиися Нань разумеют истину, и вернии в любви пребудут Ему./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
Премудрости Соломоновы чтение (глава 4):
Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет./ Старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет исчитается./ Седина же есть мудрость человеком, и возраст старости, житие нескверное./ Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешник преставлен бысть./ Восхищен бысть, да не злоба изменит разума его, или лесть прельстит душу его./ Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив./ Скончався вмале, исполни лета долга. Угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия./ Людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое./ Яко благодать и милость в преподобных Его, и посещение во избранных Его.
На стиховне стихиры, глас 2:
Егда умалися истина в земли нашей/ и множество неверных восташа на Церковь Христову,/ в безумии своем глаголющих:/ что нам Господь есть?/ Тогда ты, преподобие отче (имярек ),/ безбожныя твоим исповеданием посрамил еси/ и память их погибе с шумом.
Стих
: Исповемся Тебе в правости сердца,/ внегда научити ми ся судьбам правды Твоея.
Егда прииде Господь испытати люди Своя,/ блаженна тя раба и бдяща обрете,/ смирением и добродетельми украшена,/ преподобноисповедниче (имярек
) всечестне./ Темже многими тя даровании обогати/ и яви нам молитвенника тепла.
Стих
: Пойте Господеви, преподобнии Его,/ и исповедайте память святыни Его.
Егда обыдоша тя гонящии неправедно,/ преподобноисповедниче отче (имярек),/ тогда поминал еси слово Господне:/ несть раб болий господа своего,/ аще Мене изгнаша и вас ижденут./ Темже, блаженства изгнанных правды ради сподобился еси/ и молишися о спасении душ наших.
Слава, глас 6:
Приидите, вси вернии,/ достойно воспоим отца преподобнаго,/ сей бо, подвиг страдания и исповедничества совершив/ и последи благочестно пожив,/ Богу в мире душу предал еси/ и от сущих зде к вечным жилищем преставился еси,/ идеже молится о душах наших.
И ныне, Богородичен: Творец и Избавитель: Тропарь, глас 2:
Преподобноисповедниче отче (имярек ),/ во дни гонений безбожных на Церковь Русскую/ поношения, заточение, изгнание и горькия работы,/ Христа ради претерпел еси,/ и ничтоже разлучи тя от любве Божия./ Таже, благочестно в мире пожив,/ свидетельствовал еси Господа Иисуса Христа,/ Егоже моли спастися душам нашим.
На утрени
На Бог Господь: тропарь тойже.
По 1-м стихословии седален, глас 4:
Многая страдания мужественне претерпевая,/ советы безбожных разорил еси/ и, от славы постническия в славу исповедническую восходя,/ сугубым венцем от Подвигоположника увенчался еси./ Темже моли о почитающих тя.
Слава, и ныне, Богородичен:
Недвижимое утверждение веры/ и упование наше во обстояниих,/ Богородицу песньми почтим:/ радуйся, Православия ограждение,/ радуйся, земли нашея покрове,/ радуйся, Невесто Неневестная.
По 2-м стихословии седален, глас 7:
Кто достойную похвалу принесет подвигом твоим, преподобие страдальче (имярек )/ Воздержанием бо себе украсив,/ исповеданием Христу угодил еси,/ обаче, неключимаго раба евангельски себе помышляя,/ даже до конца живота твоего в законе Господни со смирением поучался еси.
Слава, и ныне, Богородичен:
Стена и покров еси, Владычице/ и пристанище небурное всем, в бедах сущим,/ и к Твоему заступлению с верою притекающим./ Темже и мы усердно вопием Ти:/ соблюди нас в Православии и единомыслии, Дево Пречистая.
Величание:
Ублажаем тя, преподобноисповедниче (имярек ),/ и чтим святую память твою,/ наставниче монахов/ и собеседниче ангелов.
Псалом избранный:
1 лик:
Терпя потерпех Господа, и внят ми, и услыша молитву мою (Пс. 39:2).
2 лик:
Постави на камени нозе мои и исправи стопы моя (Пс. 39:1).
1 лик:
Смирях постом душу мою (Пс. 34:13).
2 лик:
Полунощи востах исповедатися Тебе, седмерицею днем хвалих Тя (Пс. 118:62, 146).
1 лик:
Неправду возненавидех и омерзих, закон же Твой возлюбих (Пс. 118:163).
2 лик:
Утрудихся воздыханием моим, измыю на всяку нощь ложе мое, слезами моими постелю мою омочу (Пс. 6:7).
1 лик:
Исповемся Тебе в правости сердца, внегда научити ми ся судьбам правды Твоея (Пс. 118: 7).
2 лик:
Избави мя от гонящих мя, яко укрепишася паче мене (Пс. 141:7).
1 лик:
За словеса устен Твоих аз сохраних пути жестоки (Пс. 16:4).
2 лик:
Искусил мя еси, и не обретеся во мне неправда (Пс. 16:3).
1 лик:
Изведи из темницы душу мою, исповедатися имени Твоему (Пс.141:8).
2 лик:
Бог мой еси Ты, и исповемся Тебе всем сердцем моим (Пс. 127:28; 137:1).
1 лик:
Благо есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему, Вышний (Пс. 91:1).
2 лик:
Исповемся Тебе в век, яко сотворил еси, и терплю имя Твое, яко благо пред преподобными Твоими (Пс. 51:11).
По полиелеи седален, глас 1:
Яко истинный подвижник, преподобие отче (имярек ),/ страдания и гонения от безбожных претерпел еси/ и Христа небоязненне исповедал еси./ По сих же, в мире благочестно пожив,/ яко самовидец новомучеников Российских, люди в вере утвердил еси./ Ныне же, во Царствии Божий наслаждался жизни вечныя,/ моли спастися душам нашим.
Слава, и ныне, Богородичен:
Едина крепкая Предстательница роду человеческому, Богородице Дево,/ непрестанно моли с новомученики и исповедники Российскими,/ Егоже родила еси паче естества Бога Слова/ спасти землю нашу, в нейже имя Твое восхваляется присно.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми. Всякое дыхание: Евангелие от Луки, зачало 64.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Преподобие отче (имярек ),/ ты первее, от страстей себе очистив,/ слезами частыми и воздыханьми многими/ дух кроток и незлобив стяжал еси/ и, послежде страдания многая претерпев/ плод исповедания принесл еси./ Ныне же, предстоя Святей Троице,/ моли Ю, да помилует нас/ по велицей Своей милости.
Канон, глас 6. Песнь 1
Ирмос : Яко по суху, пешешествовав Израиль/ по бездне стопами,/ гонителя фараона / видя потопляема,/Богу победную песнь поим, вопияше.
Страдания и подвиги твоя, преподобие отче (имярек ),/ яко трапезу духовную днесь предлагавши/ сыном верным Церкве Русския.
Поты постническими и исповеданием Христа/ землю Русскую удобрив, исповедниче (имярек ),/ к Небесным селением возшел еси.
Укрепи Господь в страданиих преподобнаго Своего (имярек ),/ да колеблемыя в вере исповеданием вразумит/ яко хотением не хотяй смерти грешных,/ но еже обратитися и живым им быти.
Богородичен : Рабское приношаю Ти моление, неразумный аз/ и к Твоему прибегаю благоутробному милосердию:/ не отвержи мене, Пречистая.
Песнь 3
Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи, Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени/ исповедания Твоего .
Агнца Божия проповедая,/ страдания за Христа, яко агнец, кротко претерпел еси, преподобие отче (имярек ),/ темже о камень исповедания твоего безбожныя преткнушася.
На камени благочестия утвердився и вечнующаго наслаждения взыскав,/ непоколебим в гонениих пребыл еси, (имярек ) крепкодушне./ Сего ради причастники Царствия Небеснаго и нас сотвори, поющих тя.
Во исповедание веры, яко в броню крепкую, облеклся еси, (имярек ),/ и, воин Христов непобедимый явлься/ словом Божиим, яко мечем обоюдоострым, враги посрамил еси.
Богородичен: Дадеся нам милость Тобою, Богородице/ Царь бо и Владыка мира из Тебе воплощся,/ страсти нас ради претерпе и спасение дарова.
Седален, глас 4:
Ненавидящии Господа посрамил еси,/ иже хотяху тя, преподобноисповедниче (имярек ), Христа отлучити и смерти предати./ Ты же, к Богу ум твой вперив,/ яко птица, сети ловящих избавился еси/ и в кровы Небесныя возлетел еси,/ идеже, в лице новомучеников и исповедников Российских пребывая,/ молишися о спасении душ наших.
Слава, и ныне, Богородичен:
О, Всепетая Богородице Владычице,/ преподобных похвало, исповедников венче,/ Ангелы славимая и человеки воспеваемая,/ и всего мира дивная Помощнице,/ избави Церковь Русскую всякаго обстояния, Едина Благословенная.
Песнь 4
Ирмос : Христос моя Сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ боголепно поет, взывающи:/ от смысла чиста о Господе празднующи.
Узы и страдания Христа ради претерпел еси, святе (имярек ),/ слово бо крестное бысть тебе крепость и сила./ Темже, мучительства страстей избегнув,/ любве Божия достигл еси.
Шуия части моли избавити нас, чтущих тя, (имярек ),/ яко добре за Единаго Праведнаго пострадал еси,/ Иже венцем славы украси тя и части святых сподоби.
Терпением вооружився,/ потекл еси на предлежащий ти подвиг, преподобноисповедниче (имярек )./ Егда же безбожнии восташа, прещений их не убоялся еси/ и непоколебимь пребыл еси.
Богородичен: Древа вкушение мертва мя содела,/ жизни же Древо из Тебе явльшееся, Пречистая, воскреси мя/ и райския сладости наследника сотвори.
Песнь 5
Ирмос : Божиим светом Твоим, Блаже,/утреннюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ истиннаго Бога,/ от мрака греховнаго взывающа .
Яко сын дне, во свете заповедей Христовых ходил еси, отче (имярек ),/ и душу твою подвигом исповедания освятил еси,/ ныне же почести по достоянию от земных приемлеши.
Грехи юности и неведения страданием твоим, святе (имярек ), яко плевелы, исторгл еси,/ в юг же сея слезами божественными,/ вечныя жизни класы радостию ныне пожинаеши.
Увяде в страданиих доброта телесе твоего, преподобне,/ обаче светлость душевная благодатию Святаго Духа возсия./ Моли прилежно о почитающих тя.
Богородичен: Правду и Избавление, Христа, нам рождши, Пречистая Дево,/ естество праотца от клятвы свободила еси.
Песнь 6
Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое зря,/ напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,/ Многомилостиве.
Промыслом Божиим направляемь,/ на воде покойне воздержания и послушания воспитался еси, преподобие отче (имярек ),/ темже бурю безбожия во Отечестве нашем/ неврежденно преплыл еси.
Исполнися на тебе глагол Христов:/ аще Мене изгнаша и вас ижденут,/ темже, уготовав душу твою во искушение,/ многая страдания, поношения и скорби претерпел еси.
Поругания многая и раны не разлучиша тя от любве Божия, (имярек ) досточудне,/ помози и нам в любви пребывати/ и едиными усты и сердцем Бога славити.
Богородичен: Родила еси, Пречистая Дево, за благость Соединившагося с человеком,/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати./ Того моли прилежно спасти рабы Твоя.
Кондак, глас 2:
Яко звезда новая Церкве Русския явился еси,/ терпеливодушне (имярек ) преподобноисповедниче,/ Христа Бога прославляя/ и в нощи безбожия путь верным указуя./ Темже молим тя:/ моли нам, сродником твоим,/ в вере Православней утвердитися/ и спастися душам нашим.
Икос:
Подвиги монашеския первее прием, отче (имярек ),/ таже исповеданием славным узы страстныя вконец расторгл еси,/ и, яко птица, избавлься от сети ловящих,/ высоты духовныя достигл еси и многим путь спасения показал еси./ Ныне моли спастися душам нашим.
Песнь 7
Ирмос: Росодательну убо пещь/ содела Ангел/ преподобным отроком,/ халдеи же опаляющее/ веление Божие/ мучителя увеща вопити:/ благословен ecu, Боже, отец наших .
Вси новомученицы и исповедницы Российстии прославляют Тя, Господи,/ с нимиже и преподобноисповедник славный (имярек ) Тебе предстоит/ и молится за землю нашу.
Утеши тя Господь в день печали/ и от страданий жизни многотрудныя к Царствию Небесному возведе./ Сего ради ныне в радости прославляеши Бога отец наших.
Мужеством и крепостию душу твою украсив,/ верность Христу в житии твоем сохранил еси/ и, многия скорби претерпев, вечнаго покоя достигл еси,/ идеже прославляеши Бога отец наших.
Богородичен: Бога плотию родила еси, Всенепорочная, Единаго от Троицы,/ Емуже вси поем:/ Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Из пламене преподобным росу источил ecu/ и праведнаго жертву водою попалил ecu,/ вся бо твориши, Христе, токмо еже хотети./ Тя превозносим во вся веки.
Егоже отроцы в пещи исповедаша,/ Того и ты в пламени страданий пред мучители прослави, усердно взывая:/ да благословит земля Русская Господа/ и превозносит во вся веки.
Внегда скорбети ти, услыша Господь твоя болезни/ и десною Своею рукою покры,/ еже не опалитися ти огнем искушений/ и верну до конца пребыти, взывая:/ Господа пойте и превозносите Его во вся веки.
Отца, Сына, и Духа Святаго, Троицу Единосущную и Нераздельную,/ житием твоим исповедал еси, святе (имярек ),/ помози и нам подвигом добрым подвизатися,/ течение жизни совершити и веру непорочну сохранити.
Богородичен: Егда приидеши во славе судити всяческим,/ десным мя овцам сопричти, Владыко, грешнаго,/ Матере Твоея мольбами,/ да Тя славлю во веки.
Песнь 9
Ирмос: Бога/ человеком невозможно видети/ на Негоже не смеют чини ангельстии взирати,/ Тобою же, Всечистая, явися человеком/ Слово воплощенно,/Егоже величающе,/ с Небесными вои/ Тя ублажаем .
Славу во испытаниих единому Богу воздал еси,/ преподобноисповедниче Христов приснопамятне,/ сего ради и Той тя в лице новомучеников и исповедников Российских прослави.
Нищетою вольною и страданием за Христа очистився,/ сосуд благопотребен явился еси, преподобне отче (имярек ) блаженне./ Темже за землю Русскую не престай молитися, приснопамятне.
Мира суетнаго удалився,/ горе сердце имел еси, отче (имярек ),/ сего ради помощь подаде ти Христос/ и терпением обогати./ Емуже ныне в радости со всеми святыми предстоиши.
Богородичен: Воистинну превышши всея твари Ты еси, Владычице,/ Бога бо, Творца всех, родила еси плотию./ Темже Тя Предстательницу имамы/ и Тобою спасение улучити надеемся.
Светилен:
Светодавец Христос Бог наш, исходы утра и вечера украсивый,/ Света Невечерняго тя, преподобноисповедниче (имярек ), сподоби./ Темже, во светлостех святых пребывая,/ и нас светом незаходимым просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.
Слава, и ныне, Богородичен:
Дивно и неизреченно Рождество Твое, Богородице,/ Имже спасла еси род человеческий,/ темже молим Тя:/ светом незаходимым нас просвети,/ да, в радости ликующе, прославим Свет нам Показавшаго.
На хвалитех стихиры, глас 4:
Божественным желанием распалаяся,/ мира суетнаго отреклся еси/ и, Божиим Промыслом водимь,/ пред мучители предстал еси/ и Христа небоязненно исповедал еси./ Егоже ныне моли, преподобноисповедниче (имярек ),/ спастися душам нашим.
Исповеданием веры истинныя/ душу твою украсил еси,/ страданием и подвиги добрыми/ правило веры и образ благочестия нам явил еси./ Темже тебе ради, святе (имярек ),/ Бога усердно прославляем/ и молимся, спастися душам нашим.
Христовым незлобием вооружився,/ яко добр воин подвизался еси/ и, образ верным показуя,/ за гонителей молился еси./ Сего ради ныне Престолу Божию предстоиши/ и поминаеши любовию почитающих память твою,/ преподобноисповедниче (имярек ).
Слава, глас 6:
Все отложив житейское попечение,/ Небеснаго Отечества возжелел еси,/ сего ради, угождая Господеви,/ в преподобии и правде подвизался еси,/ в годину же лютую чада Церкве Русския утверждая,/ венцем исповедничества украсился еси./ И ныне молишися, преподобне (имярек ), Христу Богу/ о спасении душ наших.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Богородице, Ты еси Лоза истинная: Славословие великое и отпуст.
На Литургии
Блаженны от канона, песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем,/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя его. Евангелие Луки, зачало 24, Причастен: В память вечную будет праведник:
Молитва
Преподобие отче (имярек ) приснопамятне, исповедниче Христов добропобедный, Церкве Русския верный сыне! Ты, многими подвиги душу твою очистив, любовь Христову стяжал еси. Во дни же гонений на Церковь Русскую прещений безбожных не убоялся еси и тяжкая страдания претерпел еси. Таже, Промыслом Божиим сохранен, яко самовидец мучеников, правило веры и образ благочестия людем явил еси. И ныне, Престолу Божию предстоя, не остави сродник твоих, благодарною любовию подвиг твой почитающих и заступления твоего просящих. Моли Всеблагаго Господа нашего Иисуса Христа, да утвердит в Православии Отечество наше, нам же дарует покаяние истинное, любовь и братолюбие нелицемерное, да едиными усты и единем сердцем славим и воспеваем Всечестное и Великолепое имя Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
ИЗБРАННЫЙ ПСАЛОМ – подборка из стихов Псалтыри и частично из библейских песней, предназначенная для исполнения после полиелея (т.е. после пения Пс. 134 и 135) и прославляющая праздник или память святого. Пение Пс. 134 и 135 в качестве торжественного элемента праздничной утрени характерно для Иерусалимского устава. По южноитальянским редакциям Студийского устава, в рамках которого нет приурочивания полиелея к праздничным дням, известна традиция пения в такие дни особых трёхпсалмных последований, предварявших степенные антифоны и занимавших, таким образом, место иерусалимского полиелея и избранного псалма. Кроме того, к некоторым стихам этих псалмов могли присоединяться краткие гимнографические припевы, в чём-то подобные позднейшим величаниям. В Евергетидском Типиконе второй половины XI в. (константинопольская редакция Студийского устава, испытавшая палестинское влияние) в праздничные дни назначается пение полиелея. Начиная с середины XIII в. регулятором византийского богослужения становится Иерусалимский устав (неосавваитская редакция Студийского устава). К этому же времени относится составление Никифором Влеммидом цикла избранных псалмов (1197–1272 гг.). Избранные псалмы заняли место третьего псалма полиелея (которым в древности мог быть Пс. 136 не только в подготовительный период перед Великим постом, но и в другие дни года). Цикл избранных псалмов включает подборки на все Господские и Богородичные праздники, дни памяти Иоанна Предтечи, апостолов, мучеников, святителей, преподобных и бесплотных сил: каждый праздник прославляется в отдельном избранном псалме, а святые – согласно чину их Жития. К стихам избранного псалма припевалась «Аллилуия». Впоследствии с ними стали соединять краткие гимнографические припевы. В греческих рукописях в XIII–XIV вв. особенные припевы назначаются для пения после стихов полиелея и избранного псалма; в составлении припевов принимал участие Иоанн Кукузель, но они не получили большого распространения. В современном греческом богослужении припевы сохранились только в общем избранном псалме для Богородичных праздников, называемом «Слово благо» (Пс. 44:1), при использовании других избранных псалмов припевается «Аллилуия», в конце на «Славу» поют троичен. В богослужении Русской церкви с начала XV в. в качестве припевов к избранным псалмам стали использоваться величания, составленные по образцу припевов к 17-й кафизме, на некоторые праздники могли петься избранные псалмы с «Аллилуия» (например, на праздники в честь праведных и преподобных жён тот же псалом, что и Иоанну Предтече). Эти особенности зафиксированы в русских певческих рукописях XVII в. Во время исправления книг при патриархе Никоне в середине XVII в. текст избранных псалмов был значительно сокращён по сравнению с дониконовским вариантом, были внесены некоторые изменения, например, избранные псалмы Рождества (24 июня) и Усекновения главы (29 августа) Иоанна Предтечи поменяли местами и т.д. В первом пореформенном издании Ирмология (М., 1657 г.) была предпринята попытка ввести в России греческую практику пения «Аллилуия» после стихов избранных псалмов, но уже в следующих изданиях вместе с избранными псалмами снова были помещены тексты величаний. В Румынии с XV в. употребляются припевы, составленные монахом Филофеем Святогорцем (на славянском языке, в начале XVIII в. переведены на румынский язык), их текст отчасти совпадает со старыми греческими припевами на полиелее. Избранные псалмы традиционно помещаются в Псалтири следованной, в Ирмологии.
Неделя 9-я по Пятидесятнице. Глас 8-й. Пророка Илии́.
Прп. Авраа́мия, игумена Городе́цкого, Чу́хломского. Обре́тение мощей прмч. Афана́сия Бре́стского (службу зри 5 сентября) .
Прав. Ааро́на первосвященника.
Воскресная служба Октоиха совершается в соединении со службой прор. Илии. Типикон назначает шестеричную службу прор. Илии (Б) , но, по благословению настоятеля, допускает совершение в честь святого всенощного бдения (А) .
Календарные заметки:На утрене величание: «Величаем тя, святый пророче Божий Илие́, и почитаем еже на колеснице огненней преславное восхождение твое».
Порядок чтений, согласно календарю:
А. На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.
На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 8-й – 4, и пророка, глас 1-й и глас 2-й – 6. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – догматик, глас 8-й: «Царь Небе́сный…».
Вход. Прокимен дня. Паримии пророка – 3.
На литии стихира храма и литийные стихиры пророка, глас 4-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «О, нечести́ва царя́ повеле́ния!..», «И ныне» – Богородичен, глас тот же: «Богоро́дице, Ты еси лоза́…» (см. Часослов, Богородичен 3-го часа), или Богородичен воскресный по гласу «Славы»: «Творе́ц и Изба́витель…» .
На стиховне стихиры воскресные, глас 8-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Богородичен воскресный по гласу «Славы»: «Творе́ц и Изба́витель...» .
По Трисвятом – «Богородице Дево…» (дважды) и тропарь пророка, глас 4-й (единожды).
На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 8-й (дважды). «Слава» – тропарь пророка, глас 4-й, «И ныне» – Богородичен воскресный по гласу «Славы»: «Еже от ве́ка...».
Полиелей. Величание пророка и избранный псалом: «Блаже́н муж, боя́йся Го́спода...» (см. в Ирмологии на праздник Усекновения главы́ Иоанна Предтечи, 29 августа) . «Ангельский собор...». Ипакои гласа. Седален пророка по 1-м стихословии, глас 1-й: «На о́гненную колесни́цу…»; седален пророка по 2-м стихословии, глас 3-й: «Храм твой…». «Слава» – седален пророка по полиелее, глас 8-й: «Прему́дрости яко рачи́тель…», «И ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же: «Яко Де́ву...». Степенны и прокимен – гласа. Евангелие воскресное 9-е. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами апостолов…». Стихира воскресная, глас 6-й: «Воскрес Иисус от гроба…».
Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Богородицы (Октоиха) на 2 и пророка (два канона) на 8.
По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 9-й, светилен пророка. «Слава» – ин светилен пророка, «И ныне» – Богородичен воскресного ексапостилария.
Великое славословие. По Трисвятом – тропарь воскресный: «Воскрес из гроба…».
На часах – тропарь воскресный. «Слава» – тропарь пророка. Кондаки пророка и воскресный читаются попеременно.
На Литургии блаженны гласа – 6 и пророка, песнь 3-я – 4.
По входе – тропари и кондаки:
В храме Господском – тропарь воскресный, тропарь пророка. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – кондак воскресный.
В храме Богородицы – тропарь воскресный, тропарь храма, тропарь пророка; кондак воскресный. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – кондак храма.
В храме святого – тропарь воскресный, тропарь пророка; кондак воскресный. «Слава» – кондак пророка, «И ныне» – «Предстательство христиан…».
Примечание. Поскольку в честь пророка совершалось всенощное бдение, по входе на Литургии тропарь и кондак храма святого не поется.
Прокимен, аллилуиарий и причастен – воскресные и пророка.
Апостол и Евангелие – дня и пророка.
Б. На великой вечерне «Блажен муж» – кафизма вся.
На «Господи, воззвах» стихиры на 10: воскресные, глас 8-й – 6, и пророка, глас 1-й и глас 2-й – 4. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Прииди́те, правосла́вных…», «И ныне» – догматик, глас 8-й: «Царь Небе́сный…».
Вход. Прокимен дня.
На литии стихира храма и Богородичные стихиры Павла Аморрейского, глас 4-й (см. на «Господи, воззвах» в воскресной службе 8-го гласа в Октоихе, без стихов). «Слава, и ныне» – его же стихира, глас тот же: «Престо́ли егда́ поста́вятся...».
Примечание. Допустимо стихиры на литии петь следующим образом: стихира храма; «Слава» – пророка, глас 4-й: «На о́́гненней колесн и́́це…» (см. в Минее, стихира по 50-м псалме) , «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Пр и́́зри на мол е́́ния...» .
На стиховне стихиры воскресные, глас 8-й. «Слава» – пророка, глас 6-й: «Проро́че, пропове́дниче Христо́в…», «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Творе́ц и Изба́витель...» .
По Трисвятом – «Богородице Дево…» (трижды).
На утрене на «Бог Господь» – тропарь воскресный, глас 8-й (дважды). «Слава» – тропарь пророка, глас 4-й, «И ныне» – Богородичен воскресный, глас тот же: «Еже от ве́ка...».
Кафизмы 2-я и 3-я. Малые ектении. Седальны воскресные .
Непорочны (см. Типикон, гл. 17). «Ангельский собор…». Ипакои, степенны и прокимен – гласа. Евангелие воскресное 9-е. «Воскресение Христово видевше…». По 50-м псалме: «Слава» – «Молитвами апостолов…». Стихира воскресная, глас 6-й: «Воскрес Иисус от гроба…».
Каноны: воскресный со ирмосом на 4 (ирмосы единожды), Крестовоскресный на 2, Богородицы (Октоиха) на 2 и пророка на 6.
Библейские песни «Поем Господеви…».
Катавасия «Отверзу уста моя…».
По 3-й песни – кондак и икос пророка, глас 2-й; седален пророка, глас 8-й (дважды). «Слава, и ныне» – Богородичен Минеи, глас тот же.
По 6-й песни – кондак и икос воскресные, глас 8-й.
На 9-й песни поем «Честнейшую».
По 9-й песни – «Свят Господь Бог наш». Ексапостиларий воскресный 9-й. «Слава» – светилен пророка, «И ныне» – Богородичен воскресного ексапостилария.
«Всякое дыхание…» и хвалитные псалмы.
На хвалитех стихиры на 8: воскресные, глас 8-й – 4, и пророка, глас тот же – 4 (со славником и припевами своими; припевы см. в Минее на стиховне вечера). «Слава» – стихира евангельская 9-я, «И ныне» – «Преблагословенна еси…».